Buffering op diverse apparaten, eerder nooit problemen

Erg veel storing de laatste dagen, veel haperingen op Nederlandse zenders (NPO). Vanavond is er echt niet naar te kijken. Ben ik de enige die dit ervaart?

Heb dezelfde stream hier nu open, om hoelang moet ik buffering ervaren? Zover 5 min zonder issues. Heb je eens een backup kanaal geprobeerd als het echt zo erg is?

Ja ik wissel continu tussen NL UHD standaard en Nederlands Standaard, beide met veel haperingen de hele avond. Internet snelheid is oké.
Op dit moment gaat het weer wat beter.

Dat is inderdaad raar. En je kijkt vanuit Nederland? Misschien eens proberen met een VPN?

Ja vanuit Nederland. Waarom denk je dat VPN dit zou kunnen oplossen?

Uit ervaring weet ik dat een VPN ook kan verbeten, relatief makkelijk en gratis om te testen. Als tussenstap, kun je ook eerst op de smartphone met mobiel netwerk in plaats van met WiFi. Heb de stream nog steeds geen enkele keer zien vastlopen…

Ga ervanuit dat je Tips bij buffering en niet werkende zenders al hebt gezien?

Ik ga het in de gaten houden, het is eigenlijk heel lang goed gegaan, en er is niks veranderd in mijn netwerk. Op dit moment is het ook weer goed. Kan het zijn dat het afhangt van hoeveel mensen er kijken? Het lijkt erop dat het vooral misgaat tussen 19 en 22 uur.

Vandaag weer hetzelfde, weer aardig wat haperingen, zowel op NL UHD als Nederland Standaard, het gaat wel iets beter dan gisteravond rond deze tijd. Net ook geprobeerd op telefoon met Wifi en 5G zonder en met VPN, overal hetzelfde probleem. Zowel NPO1 als NPO2, maar ook andere zenders. Internet snelheid is prima, meer dan 300 Mbit up en down.
Vanmiddag was het geheel oke, kan het tijdstip een probleem zijn (veel kijkers?)?

In dit geval zou ook ik er last van moeten hebben, dat was niet het geval. Ook als wij storingen doorsturen naar de staff, moeten zij dit kunnen reproduceren om te constateren dat er daadwerkelijk een issue is vanaf de stream-zijde. Ook weten we uit ervaring dat obv meldingen op het forum en tickets die we binnen krijgen redelijk vast te stellen is wanneer er problemen zijn.

Ook nu loopt NPO1 uit NL UDH groep hier goed. Ik zag dat @Ridder recent dezelfde melding heeft geplaatst - ervaar je hetzelfde?

Tja, dan ben ik bang dat het niet duidelijk wordt, maar er is hier nu niet naar te kijken. Dus maar via NPO Start gekeken. Wat sinds gisteren wel veranderd is, is dat de proxy-beveiliging uitgezet is, ik weet niet of dat nog invloed heeft?
Net overigens een film via VOD content geprobeerd en dat gaat vloeiend, wat wel vreemd is als het probleem hier ligt.

Dat mag niets uitmaken. Ik snap dat bufferproblemen vervelend zijn. Bovendien, als het geen buffering is dat anderen ook ervaren, is het echt een lokaal probleem en dat maakt het gewoon extra lastig om te troubleshooten.

Het verschil tussen VOD & IPTV is dat met VOD de content eindeloos vooruit gebufferd kan worden, waardoor netwerkproblemen vaak niet opgemerkt worden.

Met IPTV-technologie ontvang je eigenlijk allemaal kleine pakketjes op een constant tempo. Op je apparaat worden deze achter elkaar geplakt op een hoog tempo, wat zorgt voor het beeld dat je op TV ziet. Er wordt geen content vooraf gebufferd, dus IPTV is daarmee ook gevoeliger voor netwerkproblemen.
Komen we bij het volgende: Sommige IPTV apps laten je een buffertijd instellen voor IPTV streams, op Formuler moet dit kunnen, als je die op de hoog mogelijke waarde zet, geef je het apparaat een buffer om schokken/problemen in het netwerk op te vangen.

Zie ook onderstaande quote. Heb je zoiets al eens gedaan? Het is een shot in the deep, maar omdat je aangeeft dat je op zowel WiFi als mobiel netwerk, met of zonder VPN, hetzelfde probleem hebt, vind ik het oprecht lastig. Buffering vanaf een provider is eigenlijk altijd best simpel in theorie: als een website offline is, kunnen jij of ik deze niet bereiken. Als deze online is, kunnen wij deze beide bereiken. Als een van ons deze niet kan bereiken, is er iets mis met het lokale netwerk. Hetzelfde geldt in de basis voor buffering in IPTV. Ik heb het inmiddels bij de staf aangekaart, maar ik krijg zoals verwacht dezelfde bevindingen die ik zelf ook heb ervaren (NPO loopt sinds mijn vorige bericht zonder problemen).


Ik zal dit tevens even verplaatsen naar een apart topic, omdat we nu meer richting troubleshooting gaan dan storing melden.

Het blijft toch wel vreemd dat als nu (6:15u ochtend) kijk naar de NPO zenders, er geen enkele hapering is. Bovendien had ik dezelfde problemen gisteren via 5G, en ook met of zonder VPN. Dat is nu ook volledig oké. Alle items uit de tips heb ik al gecheckt en staan op de geadviseerde instelling.
Netwerksnelheid met speedtest is ook ruim boven 300 Mbit/s, zowel ‘s avonds als nu. Op 5G ligt deze rond de 50 Mbit/s.

Ben ik met je eens en heb ik zelf ook aangegeven in mijn vorige reply.

Speed maakt niet zoveel uit, het is meer de ping/ms waarnaar ik benieuwd ben. Streams zijn 4/8 mbps. Maar als je netwerk om een of andere reden ping spikes heeft, ga je dat merken.

Maar nog maals, als we niet kunnen reproduceren is het voor ons gewoon lastig om überhaupt de storing te melden en voor de staf vrijwel onmogelijk om op te lossen. Enige wat ik kan doen is advies geven en helpen met troubleshooten.

Sorry, maar op welke waardes staat je DNS? We geven namelijk 2 opties om te proberen en cross-testen, maar hier word ik niet wijzer van.

Op hoeveel seconden staat je buffertijd, maakt het verschil als je deze op 0 of 10 zet?

Concrete terugkoppeling op mijn tests, wordt op prijs gesteld - anders is troubleshooting vrijwel onmogelijk en tijdverspilling voor ons beide.

Voor DNS heb ik zowel 8.8.8.8 als 8.8.4.4 geprobeerd. Vanavond ga ik 1.1.1.1 proberen, als het weer slecht is. Nu werkt alles weer prima.
Verder staat mijn buffer tijd altijd al op 10 seconden.
Ping is 9ms op mij lokale netwerk (gemeten op mijn telefoon) en ik heb formuler bekabeld aangesloten.

1 like

Belangrijk is dat dit een combinatie is, dus beide vul je in.

Verder klinkt alles wat je zegt prima en blijf ik het raar vinden. Maar goed ik weet ook niet alles, er gebeurt een hoop op de achtergrond van source tot enduser, kan enkel adviseren uit ervaring… Ik open graag weer een stream op moment dat je last hebt.

Eventueel kan ik je een Titanium test geven, zodat je kunt kijken of het daar ook speelt.

Ik had tot nu toe altijd maar 1 DNS geconfigureerd, nu met manual input een combinatie van 1.1.1.1 en 8.8.8.8 geconfigureerd.
We gaan het vanavond in de gaten houden
Ik waardeer je hulp en ben me bewust van het feit dat dit soort dingen lastig is (zit zelf in de software ontwikkeling). Als het nu vanavond weer slecht is, wil ik wel een Titanium uitproberen. Laat ik je nog weten. Bedankt zover!

1 like

Dat zou ook in theorie moeten lukken. 8.8.8.8 en 8.8.4.4 zijn van Google en 1.1.1.1 is van Cloudflare, standaard in je modem staan waarschijnlijk DNS servers van je ISP (je kunt deze zowel in je modem, maar ook per apparaat aanpassen).

DNS is geen gegarandeerde oplossing tegen IPTV buffering en ik weet het ook niet precies uit te leggen.


(bron: https://www.dnsperf.com/#!dns-resolvers)

1 like

Based on the forum posts, it seems that changing the DNS servers to 1.1.1.1 and 8.8.8.8 may help with buffering issues. However, keep in mind that DNS is not a guaranteed solution for buffering issues in IPTV. It’s also worth checking your buffer time settings, as increasing the buffer time may help mitigate network issues. If the problem persists, you can try using a Titanium test to see if the issue also occurs with that service.

1 like

Ha, was meer op zoek naar zo iets:

1 like

Ik had inderdaad de DNS settings per Formuler geconfigureerd. Heb het nu op mijn modem gedaan, wat handiger is omdat het dan ook op mijn telefoon werkt.

Het is typisch dat ik nu overigens weer meer haperingen begin te krijgen op NPO1 UHD, nu er weer meer mensen tv kijken….