Bufferen, zwart beeld, het vastlopen van beeld (freezes) of problemen met audio kan meerdere oorzaken hebben en is afhankelijk van vele factoren. Dit kan met hardware, software, internetverbinding of bij de provider liggen. We geven graag tips om dit te voorkomen en leggen uit hoe je zelf kan testen of het probleem bij de provider ligt.
Tips
- Doe een speedtest. De snelheid zou boven de 10-20mbps moeten zijn en je ping onder de 60ms. Deze doe je bij speedtest.net
- Check of er een backup kanaal is (TIP: In de app GSE IPTV kun je snel tussen alle kanalen zoeken.)
- Verbind je apparaat indien mogelijk via een LAN-kabel
- Controleer of je de buffertijd kunt verhogen in de instellingen. Vaak instelbaar van 1-10 seconden.
- Zijn andere apparaten in huis/op het netwerk aan het downloaden? Een instabiele verbinding kan snel merkbaar zijn met IPTV-technologie.
- Geen directe oorzaak, maar niet geheel onbelangrijk: controleer je apparaat en/of app op updates . Het is belangrijk de meest recente updates te installeren omdat bugs hierin vaak worden verholpen.
- Pas de DNS op je apparaat aan naar 1.1.1.1 (Cloudflare [TIP!]) of 8.8.8.8. & 8.8.4.4 (Google) - meer informatie >>
Zelf testen
Voer de volgende stappen uit om te testen of een kanaal problemen heeft. Als gedurende deze tests verbetering merkbaar is weet je waar het probleem te zoeken is.
- Test willekeurig of andere kanalen ook bufferen. Test ook kanalen uit andere groepen. Als alles problemen geeft is het vaak een probleem met je verbinding.
- Test (op een ander appraat) via een M3U link (indien aanwezig) met GSE IPTV (of andere app, GSE is ons advies en beschikbaar op meerdere apparaten) of je dezelfde problemen kunt reproduceren.
- Test dit ook via de hotspot van je telefoon indien mogelijk.
- Optioneel: is er verschil merkbaar met gebruik van een VPN.